Znamy wyniki Kompleksowych Badań Ruchu 2024
W okresie od marca do czerwca 2024 roku przeprowadzono trzecią edycję badań mających na celu analizę zwyczajów komunikacyjnych mieszkańców Wrocławia i gmin sąsiednich. Badanie objęło obszar, na którym mieszka ponad milion osób, w tym mieszkańcy takich gmin jak Czernica, Długołęka, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Wisznia Mała i Żórawina. W ramach ankietyzacji przeprowadzono ponad 4 tys. wywiadów, obejmujących 10,5 tys. osób powyżej 6. roku życia.

Kluczowe wnioski
Wyniki badań ujawniają kilka istotnych trendów, które stanowią wyzwanie dla komunikacji w Aglomeracji Wrocławskiej:
- Wzrost liczby samochodów wjeżdżających do Wrocławia
Codziennie do stolicy Dolnego Śląska wjeżdża blisko 250 tys. samochodów, głównie z sąsiednich gmin. Wiele osób dojeżdża do Wrocławia w celu pracy, nauki i załatwiania codziennych spraw, co stwarza ogromne obciążenie dla infrastruktury drogowej. To wyzwanie, które wymaga wdrożenia alternatywnych rozwiązań transportowych. - Wzrost liczby pasażerów kolei
Coraz więcej mieszkańców gmin sąsiadujących z Wrocławiem korzysta z transportu kolejowego. Największe wzrosty liczby pasażerów odnotowano na przystankach w Kątach Wrocławskich, Miękini i Siechnicach. To sygnał, że kolej może stanowić realną alternatywę dla samochodów, pod warunkiem dalszego rozwoju infrastruktury i oferty przewozowej.
Działania Stowarzyszenia
Na podstawie wyników badań Stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska podejmuje szereg inicjatyw, które mają na celu poprawę mobilności w regionie. Przykłady takich działań to:
- Bilet Aglomeracyjny, który ułatwia korzystanie z transportu publicznego w obrębie Aglomeracji Wrocławskiej,
- Wrocławski Rower Miejski dostępny także w gminach wokół Wrocławia,
- Plan Zrównoważonej Mobilności (SUMP), którego celem jest wypracowanie długofalowej polityki transportowej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia.
Stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska wzięło również aktywny udział w badaniach, wspierając gminy w przygotowaniach do działań oraz finansując część projektów.
Podsumowanie
Wyniki badań stanowią cenny materiał do planowania przyszłej polityki transportowej Wrocławia i jego aglomeracji. Istotnym wnioskiem jest konieczność dalszego rozwoju transportu zbiorowego, aby zmniejszyć presję na infrastrukturę drogową i zapewnić zrównoważony rozwój regionu. Wsparcie dla transportu kolejowego, rowerowego i innych form mobilności jest kluczowe dla poprawy jakości życia mieszkańców oraz efektywności komunikacyjnej Wrocławia i jego okolic.