Uczniowie podstawówek na warsztatach architektonicznych, poznający podstawy logistyki, zafascynowani podniebną architekturą? Gimnazjaliści, którzy odkrywają między innymi, dlaczego ważny jest transport szynowy oraz, co można zrobić z odpadami?
To tylko niektóre z tematów warsztatów, w których uczestniczyć będą przedszkolaki i uczniowie wrocławskich szkół podczas odbywającego się 20 listopada II Wrocławskiego Kongresu Naukowego Dzieci i Młodzieży. Warsztaty mają pokazać jak różnorodna jest nauka opisująca świat. Celem, jaki przyświeca organizatorom tego wydarzenia, jest stymulowanie ciekawości poznawczej, wspieranie myślenia naukowego oraz promowanie postawy badawczej uczniów. Podczas Kongresu dotyczy realizacji czterech haseł zawartych w programie Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej - Tożsamość, Tolerancja, Talent, Technologia. W ramach Kongresu przewidziane są pokazy zajęć edukacyjnych oraz warsztaty naukowe, które poprowadzą pracownicy naukowi uczelni wrocławskich.
Wykłady znanych naukowców
Podczas Kongresu głos zabiorą wybitni naukowcy. Profesor Łukasz Turski z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN wygłosi wykład inauguracyjny zatytułowany „Elektryczność”. Natomiast prof. Tomasz Arciszewski z amerykańskiego George Manson University opowie o kreatywności, która jest kluczem do szczęścia.
Przed publicznością, złożoną przede wszystkim z gimnazjalistów, dyrektorów szkół i zaproszonych gości, zaprezentują się także uczniowie Gimnazjum nr 24. Zdobyli oni pierwszą nagrodę w konkursie na edukacyjny projekt badawczy, ich praca „Naturalnie dbamy o siebie, czyli probiotyczna kultura gimnazjalisty” doceniona została za wysoki poziom merytoryczny badań.
Praktyczne warsztaty z różnych dziedzin wiedzy
Równolegle z wykładami odbywać się będą praktyczne zajęcia. Sale we Wrocławskim Centrum Kongresowym, w Ogrodzie Zoologicznym oraz Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji zapełnią uczestnicy warsztatów. Poprowadzą je naukowcy wrocławskich uczelni, pracownicy ZOO i MPWiK, a uczestnikami będą przedszkolaki oraz uczniowie wszystkich poziomów szkół. Podobnie jak przekrój odbiorców, tak i tematyka warsztatów jest niezwykle szeroka i ciekawa.
Dla najmłodszych - przedszkolaków - zorganizowano spotkania z fizyką oraz zabawy z przedsiębiorczości, a także warsztaty muzyczne. Uczniowie szkół podstawowych wezmą udział w warsztatach młodych logistyków, warsztatach architektonicznych, zajęciach artystycznych „Guernika kids”. Gimnazjaliści będą mogli poznać drugie życie odpadów, dowiedzieć się dlaczego transport szynowy jest wciąż bardzo ważny, sprawdzić jak to jest być wynalazcą i spróbować wybiec w przyszłość - zaprojektować dom lub transport przyszłości. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych przygotowano zajęcia z bioróżnorodności obszarów polarnych. Ponadto na zwiedzanie stacji badawczej MPWiK zaproszeni zostali uczniowie gimnazjum i szkół ponadpodstawowych.
Uczestnikami II Wrocławskiego Kongresu Naukowego Dzieci i Młodzieży będą wychowankowie i uczniowie placówek, które zgłosiły się do „Konkursu na edukacyjny projekt badawczy”. W sumie zgłoszenia wysłało 40 szkół wszystkich poziomów edukacyjnych, z czego nagrodzonych i wyróżnionych zostało czternaście projektów.
Wykłady otwarte
Dwa wykłady będą otwarte dla publiczności, organizatorzy zapraszają przede wszystkim przedstawicieli środowisk akademickich - studentów, wykładowców, pracowników naukowych. Uczestniczyć w nich może każdy zainteresowany wrocławianin. Pierwszy, zatytułowany „Wnioski dla edukacji: o przyszłości kultury życia codziennego i jakości życia w Polsce” wygłosi prof. Barbara Fatyga z Uniwersytetu Warszawskiego, rozpocznie się on o 12.30 w audytorium Wrocławskiego Centrum Kongresowego i potrwa ok. 40 min. Po wykładzie Pani Profesor, ok. 13.15 w tym samym miejscu pojawi się psycholog biznesu Jacek Walkiewicz z wykładem „Pełna moc możliwości”.